1. Výber úsekov (riadky tabuľky)

Ťahy

D1 D2 D3 D4
R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8

Naliehavosť problému (1 - najvyššia)

1 2 3 4 5

Primeranosť riešenia (1 - optimálne)

1 2 3 4 5

Termín dokončenia podľa NDS

do 2020 2021-25 2026-30 2031-40 po 2040
zobraziť pokročilé možnosti

2. Výber parametrov (stĺpce tabuľky)

počet vybratých parametrov: 14 / 81

Fixné parametre (ľavá časť tabuľky)

Začiatok výstavby Ťah Stav Názov úseku
Základné parametre 2 / 5
+
Parametre a objekty 0 / 13
+
Odhadované náklady bez DPH 1 / 7
+
Cena podľa zmluvy bez DPH 0 / 3
+
Prínosy a efektívnosť projektu 0 / 6
+
Intenzity dopravy na súčasnej ceste v r. 2015 1 / 7
+
Hodnotenia a návrhy INEKO 2 / 6
+
Stav prípravy 2 / 23
+
Perspektíva výstavby podľa NDS 1 / 6
+
Priebeh výstavby 1 / 5
+
 
#
dátum
 
 
 
 
plánovaný
odhad NDS
2015, osobná + nákladná
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka
1 - optimálne,
5 - neprimerané
 
 
 
+ posun v mesiacoch
za posledný rok
 
 
 
 
 
12 úsekov
129,5 km
4 - 6
2 204 mil. €
3 166 - 93 344
1,3
1,8
12/2019 - 7/2022
1
12/2013
D1
14,9 km
4
368 mil. €
12 491 - 24 900
1
1
Úsek diaľnice D1 popri Ružomberku je stavbou, ktorá prešla bezprecedentnou zmenou časti trasy po začatí výstavby, vrátane predĺženia tunela Čebrať s 2 km na 3,6 km. Jej dokončenie sa omešká o celých 5 rokov. Ťažko stabilizovateľný zosuv si vyžiadal už začiatkom roka 2015 zastavenie prác na najnáročnejšej časti úseku a podstatnú zmenu trasu s predĺžením tunela. Žiaľ, aj s prispením liknavosti a zlých rozhodnutí niektorých politických nominantov v NDS sa podrobný hydrogeologický prieskum objednal až v závere roku 2016. Následne správa o hodnotení vplyvu zmeneného riešenia na životné prostredie bola predložená až začiatkom novembra 2017. Záverečné stanovisko rezortu životného prostredia nutné na rozbehnutie prác v novej trase tak NDS získala až v lete 2018. Práce v tuneli Čebrať z východného portálu sa síce odvtedy obnovili, plný rozbeh prác bude možný až po získaní stavebného povolenia, ktoré sa predpokladá v roku 2019. Uvedenie úseku do užívania sa predpokladá v roku 2022. Prípadné ďalšie odvolania a prieťahy v procesoch územného a stavebného konania môžu ešte aj tento termín ohroziť.
7/2022
2
1/2014
D1
11,3 km
4
462 mil. €
23 579 - 28 413
2
3
zabudla včas obstarať a jeho stavba sa rozbehla až v roku 2018. Plné využitie tohto úseku diaľnice bude možné najskôr v roku 2022 - ak sa dovtedy dokončí nasledujúci úsek s tunelom Višňové. Ten sa výrazne oneskoril najprv vylučovaním najnižšej ponuky (Skanska + Strabag) v rokoch 2013 a 2014, čím sa stratilo 1,5 roka. Ďalšie zdržanie hrozí pre zlé riadenie stavby zo strany NDS aj zhotoviteľa, ktorého si po vylúčení najnižšej ponuky vybrala (Salini Impregilo a Dúha finančníka Remetu).">
Zmluva so zhotviteľom (združenie Doprastav, Váhostav, Strabag, Metrostav) predpokladala otvorenie úseku už v januári 2018. Aktuálne je posunutý o 16 mesiacov na máj 2019, no stále nie je reálny. Na dokončenie úseku už stačí, ale bez napojenia na cestnú sieť sa nebude dať využívať. Čiastočné využitie bude možné najskôr v závere roka 2019, ak sa dovtedy dokončí 2,6-kilometrový privádzač z Lietavskej Lúčky do Žiliny - ten zle riadená NDS zabudla včas obstarať a jeho stavba sa rozbehla až v roku 2018. Plné využitie tohto úseku diaľnice bude možné najskôr v roku 2022 - ak sa dovtedy dokončí nasledujúci úsek s tunelom Višňové. Ten sa výrazne oneskoril najprv vylučovaním najnižšej ponuky (Skanska + Strabag) v rokoch 2013 a 2014, čím sa stratilo 1,5 roka. Ďalšie zdržanie hrozí pre zlé riadenie stavby zo strany NDS aj zhotoviteľa, ktorého si po vylúčení najnižšej ponuky vybrala (Salini Impregilo a Dúha finančníka Remetu).
12/2019
(+7)
3
6/2014
D1
13,5 km
4
424 mil. €
22 691 - 32 334
1
2
Zmluvný termín je pre mimoriadne zlé riadenie stavby úplne nereálny, hrozí meškanie najmenej dva roky. Za pripomenutie stojí fakt, že pôvodným víťazom tendra bolo v závere roku 2012 združenie Skanska + Strabag, s výrazne optimalizovaným technickým riešením a cenou o 70 mil. € nižšou. Ak by došlo k podpisu zmluvy, tento kľúčový chýbajúci úsek D1 mohol byť v druhej polovici roku 2018 dokončený. Námietka v tendri druhého Doprastavu a aktívna snaha zainteresovaných v NDS dodatočne vylúčiť najnižšiu ponuku spôsobila v rokoch 2013 a 2014 premrhanie až 1,5 roka a nakoniec výber zhotoviteľa s horšou reputáciou (Salini Impregilo a Dúha finančníka Remetu). Výsledkom je nielen vyššia cena, ale aj veľmi zlé riadenie stavby a ďalšie odsúvanie termínu dokončenia tohto akútne potrebného úseku pravdepodobne až na rok 2022. Zlým riadením stavby spôsobená vysoká strata zhotoviteľa a jeho problémy s platením prác dodávateľov v ostatnom období zvyšujú hrozbu scenára, že NDS bude musieť na dokončenie stavby hľadať iného zhotoviteľa, čo môže zdržanie ďalej zväčšiť.
2022
(+24)
4
7/2016
R7
17,4 km
4
8 544 - 13 236
2
3
Stavebne ľahký úsek, ktorý mal včas všetky povolenia a ako jediný sa dá samostatne uviesť do prevádzky v pôvodnom termíne na jar 2020. Žiaľ, ide o najmenej potrebný úsek z celého PPP projektu D4R7. Jeho prínos bude minimálny (odľahčí iba Šamorín a od Bratislavy vzdialenejšie obce), až kým nebudú otvorené prvé dva kratšie úseky R7 Bratislava Prievoz - Ketelec (s prestavbou križovatkou Prievoz) a Ketelec - Dnajská Lužná.
2020
5
7/2016
D4
4,4 km
4 - 6
1
2
Uvedený je zmluvný termín - 3,75 roka od finančného uzatvorenia transakcie 22. júna 2016. Jeho dodržanie je ohrozené oneskoreným zabezpečením stavebného povolenia (ministerstvo meškalo oproti zmluve cca o pol roka) a najmä výrazne meškajúcim riešením prác na prestavbe D1. Tie mali predchádzať výstavbe križovatky diaľnic D1 a D4 a mali byť podľa zmluvy hotové do januára 2019, čo bolo nereálne už v čase, keď ministertvo tvorilo koncesnú zmluvu. Nakoniec prestavba D1 do uvedeného termínu ani nezačne, čo spôsobí meškanie aj tohto úseku D4 (zatiaľ nie je známe v akom rozsahu).
2021
6
7/2016
D4
22,6 km
4 - 6
32 336 - 93 344
.
.
.
1
2
Koncesionár má podľa zmluvy uviesť do prevádzky východnú časť úseku za 3,75 roka a južnú (vrátane mosta cez Dunaj) za 4,25 roka od finančného uzatvorenia transakcie, ku ktorému došlo 22. júna 2016. Uvedenie D4 do užívania však bude výrazne meškať. Jednak pre oneskorený a pomalý rozbeh prác zo strany koncesionára. A tiež pre meškania na strane štátu. Tie sú dôsledkom nereálnych záväzkov ministerstva dopravy, ktoré v roku 2015 pod vedením štátneho tajomníka Viktora Stromčeka -ignorujúc podstatné riziká - zapísali do koncestnej zmluvy. Ako ministerstvo tieto záväzky plní? Právoplatné stavebné povolenie zabezpečilo až trištvrte roka po termíne, ku ktorému sa zaviazalo v zmluve. Ešte väčšie meškanie hrozí v križovatke diaľnic D1 a D4, kde mala najprv NDS prestavať diaľnicu D1 (zdvihnúť jej niveletu) - ministerstvo sa zaviazalo, že do 31. januára 2019 v križovatke sprístupní stavenisko pre výstavbu D4. Do tohto termínu sa však prestavba D1 nielenže nedokončí, ale ani nezačne! To stavia koncesionára do mimoriadne výhodnej pozície, keď si môže klásť podmienky, za ktorých prípadne pomôže previesť dopravu z D1 počas jej prestavby na budúce vetvy križovatky s D4. Tie je nutné na tento účel dočasne stavebne upraviť, čo bude musieť NDS po nedohode s koncesionárom obstarať samostatne. Je ťažké pochopiť, prečo tomuto problému ministerstvo nepredišlo už v roku 2015, keď stačilo zahrnúť prestavbu D1 v budúcej križovatke do súťaže na koncesionára D4R7. A prečo ani odvtedy problém nevyriešilo. V dôsledku toho dnes každým mesiacom rastú nároky, ktoré si bude môcť koncesionár uplatňovať z titulu meškania na strane štátu. A tiež sa vzďaľuje horizont sprevádzkovania diaľnice D4.
2021
7
7/2016
R7
8,4 km
4
13 102 - 19 993
1
1
Uvedený je zmluvný termín - 3,75 roka od finančného uzatvorenia transakcie 22. júna 2016. Stavebné dokončenie do jari 2020 je možné, uvedenie do prevádzky je však v tomto termíne nepravdepodobné. Nadväzujúce úseky D4 i začiatočný úsek R7 Bratislava Prievoz - Ketelec totiž budú hotové až neskôr. Bez nich úsek R7 Ketelec - Dunajská Lužná začína v poli a nedá sa uviesť do užívania.
2021
8
7/2016
R7
6,4 km
4 - 6
27 633 - 44 493
.
.
.
1
1
Uvedený je zmluvný termín - 4,25 roka od finančného uzatvorenia transakcie 22. júna 2016. Jeho dodržanie je ohrozené oneskoreným zabezpečením stavebného povolenia oproti termínu, ktorý ministerstvo sľúbilo v koncesnej zmluve. Napriek tomu by tento úsek meškať nemusel (alebo len veľmi málo). Jeho dokončenie totiž umožní koncesionárovi sprevádzkovať všetky tri úseky R7 a začať za ne inkasovať od štátu platby za dostupnosť.
2021
9
11/2016
D1
14,4 km
4
240 mil. €
3 166 - 11 562
2
2
Zmluvný termín môže byť dodržaný. Napriek zdržaniam najmä z dôvodu nutnosti stabilizovať rozsiahly zosuv (nad rámec pôvodného projektu), zhotoviteľ - Skanska SK - deklaruje uvedenie do prevádzky v pôvodnom zmluvnom termíne.
12/2019
10
12/2016
D3
5,7 km
4
264 mil. €
11 465 - 18 743
1
2
Dodržanie zmluvného termínu je vážne ohrozené. Zhotoviteľ (združenie Strabag, Porr a Hochtief CZ) mešká s predkladaním realizačnej dokumentácie aj so stavebnými prácami. Je však škoda, že NDS nevyužila možnosť obstarať zhotoviteľa tohto akútne potrebného úseku o niekoľko rokov skôr metódou "naprojektuj a postav", tzv. žltý FIDIC. Bez ohľadu na akútnosť dopravného problému zvolila časovo náročnejšie doprojektovanie vo vlastnej réžii, ktoré nakoniec aj tak stroskotalo pre dodanie mimoriadne nekvalitnej projektovej dokumentácie zo strany projektanta (Amberg). NDS ho nakoniec odmietla prevziať a s projektantom sa súdi. Stavbu nakoniec aj tak obstarala metódou "naprojektuj a postav", ktorú mohla využiť už o niekoľko rokov skôr.
2021
(+7)
11
6/2017
D1
7,9 km
4
419 mil. €
19 072 - 21 988
1
2
Zmluvný termín je zatiaľ splniteľný. Zhotoviteľom je však skupina firiem (Eurovia, Doprastav, Metrostav), ktoré stavby pre NDS obvykle dokončujú s výrazným meškaním oproti pôvodnej zmluve. Ďalším potenciálnym rizikom je to, že na tejto stavbe NDS mimoriadne podpísala zmluvu so zhotoviteľom napriek neukončenému novému posudzovaniu vplyvov na životné prostredie. Právoplatné záverečné stanovisko EIA získala až trištvrte roka po začatí stavby. Dodatočné zapracúvanie nových požiadaviek môže ešte priniesť nároky zhotoviteľa na predĺženie lehoty výstavby.
6/2021
(-0)
12
10/2017
D1
2,6 km
4
27 mil. €
14 624
1
1
91 %
Termín je predpokladom INEKO, je dosiahnuteľný ak sa výstavba začne do konca novembra 2017. Oproti pôvodným predpokladom to znamená meškanie o takmer 1,5 roka. Úsek D1, na ktorého sprevádzkovanie je privádzač nutný, mal totiž byť podľa zmluvy hotový v januári 2018. Hoci sa jeho výstavba predĺži do októbra 2018, ďalšieho pol roka bude nevyužiteľný práve pre oneskorene obstaranú výstavbu privádzača (viac informácií tu).
12/2019
(+8)
 
 
 
 
 
12 úsekov
129,5 km
4 - 6
2 204 mil. €
3 166 - 93 344
1,3
1,8
12/2019 - 7/2022
Dátum najnovšej aktualizácie databázy: 11/2018

Legenda

 Po prechode myšou sa zobrazia podrobnejšie informácie o úseku alebo hodnote, ku ktorým patria
Intenzita dopravy na súčasnej ceste
Celková intenzita dopravy na existujúcej ceste v roku 2015
Ťažké nákladné vozidlá
Stredne ťažké nákladné vozidlá
Ľahké nákladné vozidlá
Osobné vozidlá
Fázy prípravy
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
jednotlivé fázy priebehu prípravy
 
Nezačatá fáza
 
Práve prebiehajúca fáza
 
Hotová fáza
 
 
Fáza na opakovanie

jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku