1. Výber úsekov (riadky tabuľky)

Ťahy

D1 D2 D3 D4
R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8

Naliehavosť problému (1 - najvyššia)

1 2 3 4 5

Primeranosť riešenia (1 - optimálne)

1 2 3 4 5

Termín dokončenia podľa NDS

do 2020 2021-25 2026-30 2031-40 po 2040
zobraziť pokročilé možnosti

2. Výber parametrov (stĺpce tabuľky)

počet vybratých parametrov: 14 / 81

Fixné parametre (ľavá časť tabuľky)

Začiatok výstavby Ťah Stav Názov úseku
Základné parametre 2 / 5
+
Parametre a objekty 0 / 13
+
Odhadované náklady bez DPH 1 / 7
+
Cena podľa zmluvy bez DPH 0 / 3
+
Prínosy a efektívnosť projektu 0 / 6
+
Intenzity dopravy na súčasnej ceste v r. 2015 1 / 7
+
Hodnotenia a návrhy INEKO 2 / 6
+
Stav prípravy 2 / 23
+
Perspektíva výstavby podľa NDS 1 / 6
+
Priebeh výstavby 1 / 5
+
 
#
dátum
 
 
 
 
plánovaný
odhad NDS
2015, osobná + nákladná
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka
1 - optimálne,
5 - neprimerané
 
 
 
+ posun v mesiacoch
za posledný rok
 
 
 
 
 
26 úsekov
242,4 km
2 - 6
5 094 mil. €
3 166 - 54 519
2,0
2,4
12/2019 - 11/2030
1
1/2014
D1
11,3 km
4
462 mil. €
23 579 - 28 413
2
3
11/2008
zabudla včas obstarať a jeho stavba sa rozbehla až v roku 2018. Plné využitie tohto úseku diaľnice bude možné najskôr v roku 2022 - ak sa dovtedy dokončí nasledujúci úsek s tunelom Višňové. Ten sa výrazne oneskoril najprv vylučovaním najnižšej ponuky (Skanska + Strabag) v rokoch 2013 a 2014, čím sa stratilo 1,5 roka. Ďalšie zdržanie hrozí pre zlé riadenie stavby zo strany NDS aj zhotoviteľa, ktorého si po vylúčení najnižšej ponuky vybrala (Salini Impregilo a Dúha finančníka Remetu).">
Zmluva so zhotviteľom (združenie Doprastav, Váhostav, Strabag, Metrostav) predpokladala otvorenie úseku už v januári 2018. Aktuálne je posunutý o 16 mesiacov na máj 2019, no stále nie je reálny. Na dokončenie úseku už stačí, ale bez napojenia na cestnú sieť sa nebude dať využívať. Čiastočné využitie bude možné najskôr v závere roka 2019, ak sa dovtedy dokončí 2,6-kilometrový privádzač z Lietavskej Lúčky do Žiliny - ten zle riadená NDS zabudla včas obstarať a jeho stavba sa rozbehla až v roku 2018. Plné využitie tohto úseku diaľnice bude možné najskôr v roku 2022 - ak sa dovtedy dokončí nasledujúci úsek s tunelom Višňové. Ten sa výrazne oneskoril najprv vylučovaním najnižšej ponuky (Skanska + Strabag) v rokoch 2013 a 2014, čím sa stratilo 1,5 roka. Ďalšie zdržanie hrozí pre zlé riadenie stavby zo strany NDS aj zhotoviteľa, ktorého si po vylúčení najnižšej ponuky vybrala (Salini Impregilo a Dúha finančníka Remetu).
12/2019
(+7)
2
7/2016
R7
17,4 km
4
8 544 - 13 236
2
3
11/2015
Stavebne ľahký úsek, ktorý mal včas všetky povolenia a ako jediný sa dá samostatne uviesť do prevádzky v pôvodnom termíne na jar 2020. Žiaľ, ide o najmenej potrebný úsek z celého PPP projektu D4R7. Jeho prínos bude minimálny (odľahčí iba Šamorín a od Bratislavy vzdialenejšie obce), až kým nebudú otvorené prvé dva kratšie úseky R7 Bratislava Prievoz - Ketelec (s prestavbou križovatkou Prievoz) a Ketelec - Dnajská Lužná.
2020
3
11/2016
D1
14,4 km
4
240 mil. €
3 166 - 11 562
2
2
4/2015
Zmluvný termín môže byť dodržaný. Napriek zdržaniam najmä z dôvodu nutnosti stabilizovať rozsiahly zosuv (nad rámec pôvodného projektu), zhotoviteľ - Skanska SK - deklaruje uvedenie do prevádzky v pôvodnom zmluvnom termíne.
12/2019
4
1.
1/2019
R3
4,4 km
2
83 mil. €
10 334 - 11 542
2
2
7/2012
Termíny sú optimistické ale splniteľné s meškaním do pol roka. Tento úsek už mohol byť vo výstavbe, keby NDS v lete 2017 zbytočne nezvolila výberu zhotoviteľa metódou tzv. užšej súťaže, ktorá je zdĺhavejšia.
3/2021
(+10)
5
2.
2/2019
R2
13,5 km
4
143 mil. €
9 007 - 9 998
2
2
12/2018
Termíny sú nereálne. Ak sa však NDS podarí konečne dotiahnuť verejnú súťaž a začať výstavbu na jar 2019, uvedenie do užívania je dosiahnuteľné do konca roku 2021.
12/2020
(+6)
6
5. - 6.
8/2019
R4
14,3 km
4
134 mil. €
10 088 - 50 895
2
1
4/2019
Termíny sú optimistické ale splniteľné s neveľkým meškaním - ak sa výrazne zvýši profesionalita riadenia NDS a politici prestanú plytvať zdrojmi na predražené projekty v iných regiónoch.
8/2022
(+5)
7
11.
9/2020
D3
10,8 km
4
312 mil. €
14 176 - 14 186
2
4
8/2020
Termíny sú optimistické. V skutočnosti tu príprava nepokročila. NDS iba v októbri 2018 vyhlásila súťaž na obstaranie zhotoviteľa projektovej dokumentácie, navyše opäť na luxusné riešenie, pre ktoré projekt už na sedem rokov uviazol. Upustenie od potrebnej zmeny riešenia zvyšuje hrozbu opätovného odsúvania pre zvytočne vysokú finančnú náročnosť.
 9/2023
(-28)
8
12.
11/2020
D1
1,1 km
2
12 mil. €
2
1
9/2019
8/2022
(+7)
9
15. - 16.
6/2021
R2
6,2 km
2
74 mil. €
5 304
2
2
12/2019
Posunuté termíny už nie sú úplne nereálne, ale stále sú optimistické. Projektovanie dokumentácie na stavebné povolenie (DSP) sa ani do novembra 2018 nezačalo, keďže súťaž z roku 2017 diaľničiari zrušili a v opakovanej súťaži ponuky z apríla 2018 ani za 6 mesiacov nevyhodnotili, resp. súťaž nedotiahli uzatvorením zmluvy s projektantom. Za pozornosť stojí, že tu NDS začala v roku 2018 s výkupom pozemkov mimoriadne ešte pred dodaním DSP, dokonca aj pred zakontrahovaním tohto stupňa dokumentácie (štandardne sa výkupy realizujú až po spresnení záberov v ráci DSP).
6/2023
(+24)
10
15. - 16.
6/2021
R1
8,1 km
4
164 mil. €
12 387 - 17 316
2
3
4/2020
Termíny sú nereálne, nezohľadňujú reálne trvanie zostávajúcich stupňov prípravy a už vôbec nie fakt, že v najbližších rokoch by mala NDS sústrediť kapacity a zdroje na projekty, ktoré riešia naliehavejšie dopravné problémy.
6/2023
(+11)
11
18. - 21.
8/2021
R2
8,3 km
2
92 mil. €
5 277 - 6 250
2
2
1/2020
Posunuté termíny už nie sú úplne nereálne, ale stále sú optimistické. Projektovanie dokumentácie na stavebné povolenie (DSP) sa ani do novembra 2018 nezačalo, keďže súťaž z roku 2017 diaľničiari zrušili a v opakovanej súťaži ponuky z mája 2018 ani za 6 mesiacov nevyhodnotili, resp. súťaž nedotiahli uzatvorením zmluvy s projektantom. Za pozornosť stojí, že tu NDS začala v roku 2018 s výkupom pozemkov mimoriadne ešte pred dodaním DSP, dokonca aj pred zakontrahovaním tohto stupňa dokumentácie (štandardne sa výkupy realizujú až po spresnení záberov v ráci DSP).
8/2023
(+26)
12
22.
12/2021
D3
4,0 km
4
103 mil. €
15 053
2
2
6/2020
Termíny sú splniteľné - ak sa výrazne zvýši profesionalita riadenia NDS a politici prestanú plytvať kapacitami a zdrojmi na menej potrebné či predražené projekty v iných regiónoch
12/2024
(+6)
13
29. - 30.
6/2022
R2
6,1 km
4
123 mil. €
12 157
2
3
3/2020
Termíny sú optimistické. Príprava zbytočne drahého riešenia v novej trase namiesto prestavby existujúcej cesty I. triedy na 4-pruh výrazne zvyšuje náklady, čo môže ohroziť financovateľnosť a odsunúť realizáciu tohto úseku. Vzhľadom k dopravnej záťaži tu 4-pruh je potrebný ale netreba k nemu zachovávať samostatnú cestu I. triedy. Navrhovaných 6-pruhov (2 na existujúcej ceste + 4 na novej rýchloceste) je zbytočný luxus.
6/2025
(+10)
14
29. - 30.
6/2022
R2
2,7 km
4
53 mil. €
12 862
2
3
2/2021
Termíny sú splniteľné, avšak uprednostnenie zbytočne drahého riešenia v novej trase namiesto rekonštrukcie a rozšírenia existujúcej cesty I. triedy na 4-pruh môže ohroziť financovateľnosť a odsunúť realizáciu tohto úseku.
6/2025
(+10)
15
32.
10/2022
R3
6,5 km
2
92 mil. €
6 706 - 9 733
2
2
8/2021
Termíny odzrkadľujú fakt, že ide o najviac potrebný úsek z celej R3 od Zvolena po Šahy. Žiaľ, sú úplne nereálne, nezohľadňujú ani minimálne trvanie zostávajúcich stupňov prípravy (tá je iba na začiatku).
10/2024
(+11)
16
33. - 37.
2/2023
D1
19,9 km
6
277 mil. €
42 774 - 54 519
.
.
.
2
2
4/2022
Termíny sú reálne. Mohli byť podstatne skoršie, keby NDS nepremárnila 8 rokov projektovaním prehnane veľkorysého riešenia s 10 pruhmi (6 + 2 + 2) až po Trnavu, ktoré išlo do šuplíka, a tiež keby teraz oddelila rozšírenie odpočívadla Triblavina do samostatnej stavby a neodsúvala preň rozšírenie celých 20 km diaľnice.
 8/2027
(+6)
17
33. - 37.
2/2023
D4
12,4 km
4
771 mil. €
2
4
Termíny sú úplne nereálne - tento úsek je iba na začiatku posudzovania vplyvov na životné prostredie, celú prípravu má pred sebou. Začatie výstavby v roku 2023 je teda vylúčené a ak sa potvrdí stavba v tejto trase, teda s tunelom až v dĺžke 11 km, nie je reálne ani skrátenie výstavby.
7/2029
(-8)
18
33. - 37.
2/2023
R3
4,9 km
2
77 mil. €
2
2
11/2021
Termíny sú pesimistické, tento úsek je reálne a opodstatnené postaviť skôr. Avšak plytvanie zdrojmi a kapacitami na prípravu menej potrebných úsekov v iných regiónoch šancu na dokončenie v skoršom termíne zmenšuje.
2/2026
(+18)
19
33. - 37.
2/2023
R3
8,3 km
2
201 mil. €
5 550 - 9 787
2
3
11/2021
Termíny sú splniteľné - ak sa výrazne zvýši profesionalita riadenia NDS a politici prestanú plytvať zdrojmi na menej potrebné a predražené projekty v iných regiónoch.
2/2026
(+18)
20
38.
3/2023
R2
16,0 km
4
274 mil. €
9 654 - 12 079
2
2
1/2022
Termíny sú splniteľné - donedávna boli reálne aj skoršie termíny, no presadenie požiadaviek na riešenie s veľkorysejšími parametrami (i tunelmi) vracia prípravu späť a môže ohroziť dokončenie tohto úseku aj v uvedenom, už posunutom termíne.
3/2026
(+8)
21
40.
8/2023
R4
4,0 km
4
102 mil. €
14 625
2
2
4/2022
Termíny sú splniteľné, ich naplnenie však bude závisieť od záujmu a schopnosti zodpovedných nájsť nákladovo prijateľné, a teda skôr financovateľné riešenie tejto i nadväzujúcich častí ťahu R4. A tiež od toho, kedy politici a ich nominanti v NDS skončia s plytvaním zdrojmi na predražovanie projektov v iných regiónoch.
8/2026
(+10)
22
41.
10/2023
R2
17,5 km
4
287 mil. €
12 819 - 29 988
2
2
8/2022
Termíny sú splniteľné, rizikom však zostáva nesúhlas niektorých zástupcov Sliača, ktorý s trasovaním popri kúpeľnom meste nesúhlasia.
10/2026
(+27)
23
43. - 44.
12/2023
R4
6,5 km
2
105 mil. €
6 651 - 9 113
2
3
8/2022
Termíny sú splniteľné - ak sa výrazne zvýši profesionalita riadenia NDS a politici prestanú plytvať zdrojmi na menej potrebné a predražené projekty v iných regiónoch.
12/2026
(+3)
24
43. - 44.
12/2023
R4
7,0 km
2
97 mil. €
3 407 - 3 769
2
2
8/2022
Termíny sú splniteľné - ak sa výrazne zvýši profesionalita riadenia NDS a politici prestanú plytvať zdrojmi na menej potrebné a predražené projekty v iných regiónoch. Tento úsek je najpotrebnejší z celej R4 medzi Prešovom a hranicou s Poľskom, keďže má vyriešiť nevyhovujúcu a nebezpečnú cestu cez Šarišký Štiavnik, ktorá rýchlo degraduje pod záťažou veľkého počtu ťažkých vozidiel tranzitujúcich z Poľska na juh. Tento úsek by mal patriť medzi priority rezortu dopravy.
12/2026
(+3)
25
45. - 46.
1/2024
R1
14,9 km
4
785 mil. €
8 140 - 13 204
2
3
10/2022
Termíny sú napriek výrazným posunom oproti roku 2017 stále nereálne. Nezohľadňujú otáznu environmentálnu priechodnosť stavby a jej vysoko pravdepodobnú nefinancovateľnosť. Dokonca aj keby uvedené riziká nemala, nerešpektujú ani časovú náročnosť výstavby dvoch tunelov i povrchových úsekov diaľnice v ochrannom pásme národného parku Nízke Tatry.
1/2027
(+33)
26
62. - 71.
11/2027
R3
1,9 km
2
31 mil. €
5 586
2
2
8/2026
Termíny sú reálne, dokonca neskoršie ako sa dajú dosiahnuť pri dobre riadenej príprave. Ak by sa zvýšila profesionalita riadenia NDS a politici prestali plytvať zdrojmi na predražené projekty v iných regiónoch, tento krátky úsek by sa dal (a mal) dokončiť súčasne s úsekmi od Sedliackej Dubovej po Nižnú, čím by sa naraz vyriešili zostávajúce výrazne nevyhovujúce úseky cestného čahu na Orave (existujúce úseky od Dolného Kubína po D1 majú oveľa lepšie parametre).
11/2030
(+45)
 
 
 
 
 
26 úsekov
242,4 km
2 - 6
5 094 mil. €
3 166 - 54 519
2,0
2,4
12/2019 - 11/2030
Dátum najnovšej aktualizácie databázy: 11/2018

Legenda

 Po prechode myšou sa zobrazia podrobnejšie informácie o úseku alebo hodnote, ku ktorým patria
Intenzita dopravy na súčasnej ceste
Celková intenzita dopravy na existujúcej ceste v roku 2015
Ťažké nákladné vozidlá
Stredne ťažké nákladné vozidlá
Ľahké nákladné vozidlá
Osobné vozidlá
Fázy prípravy
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
jednotlivé fázy priebehu prípravy
 
Nezačatá fáza
 
Práve prebiehajúca fáza
 
Hotová fáza
 
 
Fáza na opakovanie

jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku