1. Výber úsekov (riadky tabuľky)

Ťahy

D1 D2 D3 D4
R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8

Naliehavosť problému (1 - najvyššia)

1 2 3 4 5

Primeranosť riešenia (1 - optimálne)

1 2 3 4 5

Termín dokončenia podľa NDS

do 2020 2021-25 2026-30 2031-40 po 2040
zobraziť pokročilé možnosti

2. Výber parametrov (stĺpce tabuľky)

počet vybratých parametrov: 16 / 81

Fixné parametre (ľavá časť tabuľky)

Začiatok výstavby Ťah Stav Názov úseku
Základné parametre 3 / 5
+
Parametre a objekty 0 / 13
+
Odhadované náklady bez DPH 1 / 7
+
Cena podľa zmluvy bez DPH 0 / 3
+
Prínosy a efektívnosť projektu 0 / 6
+
Intenzity dopravy na súčasnej ceste v r. 2015 1 / 7
+
Hodnotenia a návrhy INEKO 3 / 6
+
Stav prípravy 2 / 23
+
Perspektíva výstavby podľa NDS 1 / 6
+
Priebeh výstavby 1 / 5
+
 
#
dátum
 
 
 
 
plánovaný
 
odhad NDS
2015, osobná + nákladná
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka
 
1 - optimálne,
5 - neprimerané
 
 
 
+ posun v mesiacoch
za posledný rok
 
 
 
 
 
92 úsekov
1 163,7 km
2 - 8
19 999 mil. €
1 065 - 93 344
2,9
3,0
12/2019 - po 2040
1
12/2013
D1
14,9 km
4
D1 sever
368 mil. €
12 491 - 24 900
1
1
4/2009
Úsek diaľnice D1 popri Ružomberku je stavbou, ktorá prešla bezprecedentnou zmenou časti trasy po začatí výstavby, vrátane predĺženia tunela Čebrať s 2 km na 3,6 km. Jej dokončenie sa omešká o celých 5 rokov. Ťažko stabilizovateľný zosuv si vyžiadal už začiatkom roka 2015 zastavenie prác na najnáročnejšej časti úseku a podstatnú zmenu trasu s predĺžením tunela. Žiaľ, aj s prispením liknavosti a zlých rozhodnutí niektorých politických nominantov v NDS sa podrobný hydrogeologický prieskum objednal až v závere roku 2016. Následne správa o hodnotení vplyvu zmeneného riešenia na životné prostredie bola predložená až začiatkom novembra 2017. Záverečné stanovisko rezortu životného prostredia nutné na rozbehnutie prác v novej trase tak NDS získala až v lete 2018. Práce v tuneli Čebrať z východného portálu sa síce odvtedy obnovili, plný rozbeh prác bude možný až po získaní stavebného povolenia, ktoré sa predpokladá v roku 2019. Uvedenie úseku do užívania sa predpokladá v roku 2022. Prípadné ďalšie odvolania a prieťahy v procesoch územného a stavebného konania môžu ešte aj tento termín ohroziť.
7/2022
2
1/2014
D1
11,3 km
4
D1 sever
462 mil. €
23 579 - 28 413
2
3
11/2008
zabudla včas obstarať a jeho stavba sa rozbehla až v roku 2018. Plné využitie tohto úseku diaľnice bude možné najskôr v roku 2022 - ak sa dovtedy dokončí nasledujúci úsek s tunelom Višňové. Ten sa výrazne oneskoril najprv vylučovaním najnižšej ponuky (Skanska + Strabag) v rokoch 2013 a 2014, čím sa stratilo 1,5 roka. Ďalšie zdržanie hrozí pre zlé riadenie stavby zo strany NDS aj zhotoviteľa, ktorého si po vylúčení najnižšej ponuky vybrala (Salini Impregilo a Dúha finančníka Remetu).">
Zmluva so zhotviteľom (združenie Doprastav, Váhostav, Strabag, Metrostav) predpokladala otvorenie úseku už v januári 2018. Aktuálne je posunutý o 16 mesiacov na máj 2019, no stále nie je reálny. Na dokončenie úseku už stačí, ale bez napojenia na cestnú sieť sa nebude dať využívať. Čiastočné využitie bude možné najskôr v závere roka 2019, ak sa dovtedy dokončí 2,6-kilometrový privádzač z Lietavskej Lúčky do Žiliny - ten zle riadená NDS zabudla včas obstarať a jeho stavba sa rozbehla až v roku 2018. Plné využitie tohto úseku diaľnice bude možné najskôr v roku 2022 - ak sa dovtedy dokončí nasledujúci úsek s tunelom Višňové. Ten sa výrazne oneskoril najprv vylučovaním najnižšej ponuky (Skanska + Strabag) v rokoch 2013 a 2014, čím sa stratilo 1,5 roka. Ďalšie zdržanie hrozí pre zlé riadenie stavby zo strany NDS aj zhotoviteľa, ktorého si po vylúčení najnižšej ponuky vybrala (Salini Impregilo a Dúha finančníka Remetu).
12/2019
(+7)
3
6/2014
D1
13,5 km
4
D1 sever
424 mil. €
22 691 - 32 334
1
2
4/2009
Zmluvný termín je pre mimoriadne zlé riadenie stavby úplne nereálny, hrozí meškanie najmenej dva roky. Za pripomenutie stojí fakt, že pôvodným víťazom tendra bolo v závere roku 2012 združenie Skanska + Strabag, s výrazne optimalizovaným technickým riešením a cenou o 70 mil. € nižšou. Ak by došlo k podpisu zmluvy, tento kľúčový chýbajúci úsek D1 mohol byť v druhej polovici roku 2018 dokončený. Námietka v tendri druhého Doprastavu a aktívna snaha zainteresovaných v NDS dodatočne vylúčiť najnižšiu ponuku spôsobila v rokoch 2013 a 2014 premrhanie až 1,5 roka a nakoniec výber zhotoviteľa s horšou reputáciou (Salini Impregilo a Dúha finančníka Remetu). Výsledkom je nielen vyššia cena, ale aj veľmi zlé riadenie stavby a ďalšie odsúvanie termínu dokončenia tohto akútne potrebného úseku pravdepodobne až na rok 2022. Zlým riadením stavby spôsobená vysoká strata zhotoviteľa a jeho problémy s platením prác dodávateľov v ostatnom období zvyšujú hrozbu scenára, že NDS bude musieť na dokončenie stavby hľadať iného zhotoviteľa, čo môže zdržanie ďalej zväčšiť.
2022
(+24)
4
7/2016
R7
17,4 km
4
R7 západ
8 544 - 13 236
2
3
11/2015
Stavebne ľahký úsek, ktorý mal včas všetky povolenia a ako jediný sa dá samostatne uviesť do prevádzky v pôvodnom termíne na jar 2020. Žiaľ, ide o najmenej potrebný úsek z celého PPP projektu D4R7. Jeho prínos bude minimálny (odľahčí iba Šamorín a od Bratislavy vzdialenejšie obce), až kým nebudú otvorené prvé dva kratšie úseky R7 Bratislava Prievoz - Ketelec (s prestavbou križovatkou Prievoz) a Ketelec - Dnajská Lužná.
2020
5
7/2016
D4
4,4 km
4 - 6
D4 juh-východ
1
2
9/2017
Uvedený je zmluvný termín - 3,75 roka od finančného uzatvorenia transakcie 22. júna 2016. Jeho dodržanie je ohrozené oneskoreným zabezpečením stavebného povolenia (ministerstvo meškalo oproti zmluve cca o pol roka) a najmä výrazne meškajúcim riešením prác na prestavbe D1. Tie mali predchádzať výstavbe križovatky diaľnic D1 a D4 a mali byť podľa zmluvy hotové do januára 2019, čo bolo nereálne už v čase, keď ministertvo tvorilo koncesnú zmluvu. Nakoniec prestavba D1 do uvedeného termínu ani nezačne, čo spôsobí meškanie aj tohto úseku D4 (zatiaľ nie je známe v akom rozsahu).
2021
6
7/2016
D4
22,6 km
4 - 6
D4 juh-východ
32 336 - 93 344
.
.
.
1
2
9/2017
Koncesionár má podľa zmluvy uviesť do prevádzky východnú časť úseku za 3,75 roka a južnú (vrátane mosta cez Dunaj) za 4,25 roka od finančného uzatvorenia transakcie, ku ktorému došlo 22. júna 2016. Uvedenie D4 do užívania však bude výrazne meškať. Jednak pre oneskorený a pomalý rozbeh prác zo strany koncesionára. A tiež pre meškania na strane štátu. Tie sú dôsledkom nereálnych záväzkov ministerstva dopravy, ktoré v roku 2015 pod vedením štátneho tajomníka Viktora Stromčeka -ignorujúc podstatné riziká - zapísali do koncestnej zmluvy. Ako ministerstvo tieto záväzky plní? Právoplatné stavebné povolenie zabezpečilo až trištvrte roka po termíne, ku ktorému sa zaviazalo v zmluve. Ešte väčšie meškanie hrozí v križovatke diaľnic D1 a D4, kde mala najprv NDS prestavať diaľnicu D1 (zdvihnúť jej niveletu) - ministerstvo sa zaviazalo, že do 31. januára 2019 v križovatke sprístupní stavenisko pre výstavbu D4. Do tohto termínu sa však prestavba D1 nielenže nedokončí, ale ani nezačne! To stavia koncesionára do mimoriadne výhodnej pozície, keď si môže klásť podmienky, za ktorých prípadne pomôže previesť dopravu z D1 počas jej prestavby na budúce vetvy križovatky s D4. Tie je nutné na tento účel dočasne stavebne upraviť, čo bude musieť NDS po nedohode s koncesionárom obstarať samostatne. Je ťažké pochopiť, prečo tomuto problému ministerstvo nepredišlo už v roku 2015, keď stačilo zahrnúť prestavbu D1 v budúcej križovatke do súťaže na koncesionára D4R7. A prečo ani odvtedy problém nevyriešilo. V dôsledku toho dnes každým mesiacom rastú nároky, ktoré si bude môcť koncesionár uplatňovať z titulu meškania na strane štátu. A tiež sa vzďaľuje horizont sprevádzkovania diaľnice D4.
2021
7
7/2016
R7
8,4 km
4
R7 západ
13 102 - 19 993
1
1
6/2016
Uvedený je zmluvný termín - 3,75 roka od finančného uzatvorenia transakcie 22. júna 2016. Stavebné dokončenie do jari 2020 je možné, uvedenie do prevádzky je však v tomto termíne nepravdepodobné. Nadväzujúce úseky D4 i začiatočný úsek R7 Bratislava Prievoz - Ketelec totiž budú hotové až neskôr. Bez nich úsek R7 Ketelec - Dunajská Lužná začína v poli a nedá sa uviesť do užívania.
2021
8
7/2016
R7
6,4 km
4 - 6
R7 západ
27 633 - 44 493
.
.
.
1
1
8/2017
Uvedený je zmluvný termín - 4,25 roka od finančného uzatvorenia transakcie 22. júna 2016. Jeho dodržanie je ohrozené oneskoreným zabezpečením stavebného povolenia oproti termínu, ktorý ministerstvo sľúbilo v koncesnej zmluve. Napriek tomu by tento úsek meškať nemusel (alebo len veľmi málo). Jeho dokončenie totiž umožní koncesionárovi sprevádzkovať všetky tri úseky R7 a začať za ne inkasovať od štátu platby za dostupnosť.
2021
9
11/2016
D1
14,4 km
4
D1 východ
240 mil. €
3 166 - 11 562
2
2
4/2015
Zmluvný termín môže byť dodržaný. Napriek zdržaniam najmä z dôvodu nutnosti stabilizovať rozsiahly zosuv (nad rámec pôvodného projektu), zhotoviteľ - Skanska SK - deklaruje uvedenie do prevádzky v pôvodnom zmluvnom termíne.
12/2019
10
12/2016
D3
5,7 km
4
D3 Kysuce
264 mil. €
11 465 - 18 743
1
2
Dodržanie zmluvného termínu je vážne ohrozené. Zhotoviteľ (združenie Strabag, Porr a Hochtief CZ) mešká s predkladaním realizačnej dokumentácie aj so stavebnými prácami. Je však škoda, že NDS nevyužila možnosť obstarať zhotoviteľa tohto akútne potrebného úseku o niekoľko rokov skôr metódou "naprojektuj a postav", tzv. žltý FIDIC. Bez ohľadu na akútnosť dopravného problému zvolila časovo náročnejšie doprojektovanie vo vlastnej réžii, ktoré nakoniec aj tak stroskotalo pre dodanie mimoriadne nekvalitnej projektovej dokumentácie zo strany projektanta (Amberg). NDS ho nakoniec odmietla prevziať a s projektantom sa súdi. Stavbu nakoniec aj tak obstarala metódou "naprojektuj a postav", ktorú mohla využiť už o niekoľko rokov skôr.
2021
(+7)
11
6/2017
D1
7,9 km
4
D1 východ
419 mil. €
19 072 - 21 988
1
2
6/2015
Zmluvný termín je zatiaľ splniteľný. Zhotoviteľom je však skupina firiem (Eurovia, Doprastav, Metrostav), ktoré stavby pre NDS obvykle dokončujú s výrazným meškaním oproti pôvodnej zmluve. Ďalším potenciálnym rizikom je to, že na tejto stavbe NDS mimoriadne podpísala zmluvu so zhotoviteľom napriek neukončenému novému posudzovaniu vplyvov na životné prostredie. Právoplatné záverečné stanovisko EIA získala až trištvrte roka po začatí stavby. Dodatočné zapracúvanie nových požiadaviek môže ešte priniesť nároky zhotoviteľa na predĺženie lehoty výstavby.
6/2021
(-0)
12
10/2017
D1
2,6 km
4
D1 sever
27 mil. €
14 624
1
1
11/2015
Termín je predpokladom INEKO, je dosiahnuteľný ak sa výstavba začne do konca novembra 2017. Oproti pôvodným predpokladom to znamená meškanie o takmer 1,5 roka. Úsek D1, na ktorého sprevádzkovanie je privádzač nutný, mal totiž byť podľa zmluvy hotový v januári 2018. Hoci sa jeho výstavba predĺži do októbra 2018, ďalšieho pol roka bude nevyužiteľný práve pre oneskorene obstaranú výstavbu privádzača (viac informácií tu).
12/2019
(+8)
13
1.
1/2019
R3
4,4 km
2
R3 sever (Orava)
83 mil. €
10 334 - 11 542
2
2
7/2012
Termíny sú optimistické ale splniteľné s meškaním do pol roka. Tento úsek už mohol byť vo výstavbe, keby NDS v lete 2017 zbytočne nezvolila výberu zhotoviteľa metódou tzv. užšej súťaže, ktorá je zdĺhavejšia.
3/2021
(+10)
14
2.
2/2019
R2
13,5 km
4
R2 stred
143 mil. €
9 007 - 9 998
2
2
12/2018
Termíny sú nereálne. Ak sa však NDS podarí konečne dotiahnuť verejnú súťaž a začať výstavbu na jar 2019, uvedenie do užívania je dosiahnuteľné do konca roku 2021.
12/2020
(+6)
15
3.
5/2019
R4
4,3 km
4
R4 stred
198 mil. €
15 837 - 18 098
1
3
1/2017
Termíny sú mierne optimistické, nezohľadňujú zdĺhavý priebeh obstarávania zhotoviteľa, ktorý NDS neukončila ani 7 mesiacov po obdržaní ponúk.
9/2022
(+14)
16
4.
6/2019
R2
9,1 km
4
R2 stred
243 mil. €
8 780 - 11 203
3
4
Napriek už vyhlásenému obstarávaniu na zhotoviteľa sú termíny nereálne. Stavba nie je dobre pripravená, tender bol vyhlásený predčasne - na naliehanie politického vedenia rezortu dopravy. Túto stavbu obstaráva NDS ako vôbec prvú spôsobom, pri ktorom o víťazovi nerozhodne cena ale viacero kritérií. Žiaľ, tie boli pripravené narýchlo a neprešli potrebnou oponentúrou. NDS ich síce koncom júna predstavila na workshope, ale na vyžiadané pripomienky odbornej verejnosti nepočkala - súťaž s "multikritériami" vyhlásila hneď začiatkom júla. Dôsledkom nedomyslených nastavení sú početné žiadosti o nápravu, ktoré si vyžiadali posun lehoty na predkladanie ponúk zo septembra už na december 2018. Aj tak zostávajú značné riziká, že politikmi urýchlené vyhlásenie tendra neprinesie férovú súťaž a víťazstvo ekonomicky najvýhodnejšej ponuky.
1/2023
(+16)
17
5. - 6.
8/2019
R2
14,1 km
2
R2 východ
303 mil. €
5 792 - 7 064
3
2
8/2019
Termíny sú úplne nereálne, nezohľadňujú ani minimálne trvanie zostávajúcich stupňov prípravy. NDS v septembri 2018 len začala s výkupmi pozemkov a už pod tlakom ministra Érseka a jeho strany Most-Híd sľubuje vyhlásenie tendra na zhotoviteľa. Hoci táto náklaná stavba nemá čo robiť medzi prioritami rezortu dopravy, zdá sa, že aktuálne vedenie robí všetko preto, aby v roku 2019 vykúpilo pozemky pod tento úsek a do volieb prípadne aj vysúťažilo zhotoviteľa. Kľúčový problém s chýbajúcim financovaním dlhého tunela Soroška padne na plecia budúcej vlády.
8/2024
(0)
18
5. - 6.
8/2019
R4
14,3 km
4
R2 východ, R4 juh
134 mil. €
10 088 - 50 895
2
1
4/2019
Termíny sú optimistické ale splniteľné s neveľkým meškaním - ak sa výrazne zvýši profesionalita riadenia NDS a politici prestanú plytvať zdrojmi na predražené projekty v iných regiónoch.
8/2022
(+5)
19
7.
10/2019
D1
3,5 km
8
D1 západ
132 mil. €
62 652
.
.
.
1
1
4/2019
Opätovne posunutý termín je dosiahnuteľný, ak sa už nestratí ďalší čas. Znamená však vyše 2,5-ročné meškanie oproti termínu, v ktorom sa ministerstvo zaviazalo odovzdať tento krátky úsek D1 už prestavaný koncesionárovi, ktorý má v rámci PPP projektu práve tu postaviť križovatku diaľnic D1 a D4. V akom rozsahu sa toto meškanie prenesie aj do meškania koncesionára s diaľnicou D4 nateraz nie je známe.
 10/2021
(+8)
20
8.
2/2020
R2
6,8 km
4
R2 východ
191 mil. €
11 764 - 50 895
3
3
4/2019
Termíny sú optimistické ale splniteľné s neveľkým meškaním - ak sa výrazne zvýši profesionalita riadenia NDS a politici prestanú plytvať zdrojmi na predražené projekty v iných regiónoch.
2/2023
(+11)
21
9. - 10.
8/2020
D1
13,5 km
4
D1 sever
949 mil. €
13 676 - 21 949
1
Týmto úsekom už dnes prechádza 14 až 22 tisíc vozidiel denne, z toho 1,9 až 3,5 tisíca ťažkých (nad 3,5 tony). To prevyšuje kapacitu dvojpruhovej cesty a neprimerane zaťažuje obce, ktorými takáto dopravná záťaž prechádza. Po dokončení úsekov D1 pri Žiline je pravdepodobné, že aj časť východo-západného tranzitu dnes využívajúca rýchlocestu R1 sa presunie na D1 a doprava tu ďalej stúpne. Po dokončení úseku D1 popri Ružomberku sa tak najväčšie zdržania presunú práve sem.
1
Termíny sú dosiahnuteľné, ak NDS využije iný než obvykle preferovaný postup obstarania. Buď metódu "naprojektuj a postav" na celý úsek, alebo samostatné (skoršie) obstaranie razenia tunelov, ešte pred finalizáciou projektov, vykúpením pozemkov a získaním povolení na povrchovú časť trasy. Žiaľ, Nateraz je dôležité bezodkladne vypísať súťaže na podrobný hydrogeologický prieskum a monitoring, a tiež vypracovanie dokumentácie na územné rozhodnutie, aby do potvrdenia právoplatnosti záverečného stanoviska EIA už boli vysúťažení dodávatelia týchto prác.
 7/2027
(+13)
22
9. - 10.
8/2020
R4
10,2 km
4
R4 stred
314 mil. €
22 341 - 30 731
1
3
8/2019
Termíny sú optimistické až nereálne. Pracujú s ideálnym priebehom zostávajúcich stupňov prípravy a obstarávania zhotoviteľa. Vôbec neberú do úvahy riziká oneskorenia z dôvodu chýbajúceho finančného zabezpečenia tejto nákladnej stavby.
2/2024
(+22)
23
11.
9/2020
D3
10,8 km
4
D3 Kysuce
312 mil. €
14 176 - 14 186
2
Tento úsek je menj naliehavý ako úseky D3 nad Žilinou a nad Čadcou, keďže už prakticky má parametre polovičného profilu diaľnice. Prechádza ním vyše 14 tisíc vozidiel denne, z toho až tritisíc ťažkých (nad 3,5 tony). Kapacita dvojpruhovej cesty sa tak aj tu blíži k naplneniu. Po otvorení nových úsekov D3 nad Čadcou v rokoch 2017 a 2020 stúpne atraktivita tohto ťahu ešte viac a kompletizácia celej diaľnice D3 bude nevyhnutnosťou.
4
8/2020
Termíny sú optimistické. V skutočnosti tu príprava nepokročila. NDS iba v októbri 2018 vyhlásila súťaž na obstaranie zhotoviteľa projektovej dokumentácie, navyše opäť na luxusné riešenie, pre ktoré projekt už na sedem rokov uviazol. Upustenie od potrebnej zmeny riešenia zvyšuje hrozbu opätovného odsúvania pre zvytočne vysokú finančnú náročnosť.
 9/2023
(-28)
24
12.
11/2020
D1
1,1 km
2
D1 sever
12 mil. €
2
1
9/2019
8/2022
(+7)
25
13.
4/2021
R4
8,2 km
2
R4 sever
96 mil. €
4 001
3
3
12/2019
Termíny sú nereálne, aj keď stavba je v pokročilej fáze prípravy. Nezohľadňujú fakt, že NDS má veľa naliehavejších projektov, ktoré je potrebné realizovať skôr. Perspektívu blízkej výstavby neguje i takmer dvojnásobné zvýšenie nákladov na tento úsek, spôsobené pridaním desiatok nových objektov do stavby v dokumentácii na stavebné povolenie (dodaná v decembri 2017).
4/2023
(+6)
26
14.
5/2021
R7
14,3 km
2
R7 západ
98 mil. €
4
4
Termíny sú úplne nereálne, nezohľadňujú reálne trvanie zostávajúcich stupňov prípravy a už vôbec nie fakt, že NDS má desiatky potrebnejších projektov, ktoré by mala realizovať skôr.
11/2025
(+8)
27
15. - 16.
6/2021
R2
6,2 km
2
R2 stred
74 mil. €
5 304
2
2
12/2019
Posunuté termíny už nie sú úplne nereálne, ale stále sú optimistické. Projektovanie dokumentácie na stavebné povolenie (DSP) sa ani do novembra 2018 nezačalo, keďže súťaž z roku 2017 diaľničiari zrušili a v opakovanej súťaži ponuky z apríla 2018 ani za 6 mesiacov nevyhodnotili, resp. súťaž nedotiahli uzatvorením zmluvy s projektantom. Za pozornosť stojí, že tu NDS začala v roku 2018 s výkupom pozemkov mimoriadne ešte pred dodaním DSP, dokonca aj pred zakontrahovaním tohto stupňa dokumentácie (štandardne sa výkupy realizujú až po spresnení záberov v ráci DSP).
6/2023
(+24)
28
15. - 16.
6/2021
R1
8,1 km
4
R1 BB - RK
164 mil. €
12 387 - 17 316
2
3
4/2020
Termíny sú nereálne, nezohľadňujú reálne trvanie zostávajúcich stupňov prípravy a už vôbec nie fakt, že v najbližších rokoch by mala NDS sústrediť kapacity a zdroje na projekty, ktoré riešia naliehavejšie dopravné problémy.
6/2023
(+11)
29
17.
7/2021
R7
11,0 km
4
R7 západ
97 mil. €
6 428 - 9 084
4
4
Termíny sú úplne nereálne, nezohľadňujú reálne trvanie zostávajúcich stupňov prípravy a už vôbec nie fakt, že NDS má desiatky potrebnejších projektov, ktoré by mala realizovať skôr.
1/2026
(+10)
30
18. - 21.
8/2021
R7
23,5 km
2
R7 západ
161 mil. €
4
4
Termíny sú úplne nereálne, nezohľadňujú reálne trvanie zostávajúcich stupňov prípravy a už vôbec nie fakt, že NDS má desiatky potrebnejších projektov, ktoré by mala realizovať skôr.
2/2026
(+11)
31
18. - 21.
8/2021
R2
8,3 km
2
R2 stred
92 mil. €
5 277 - 6 250
2
2
1/2020
Posunuté termíny už nie sú úplne nereálne, ale stále sú optimistické. Projektovanie dokumentácie na stavebné povolenie (DSP) sa ani do novembra 2018 nezačalo, keďže súťaž z roku 2017 diaľničiari zrušili a v opakovanej súťaži ponuky z mája 2018 ani za 6 mesiacov nevyhodnotili, resp. súťaž nedotiahli uzatvorením zmluvy s projektantom. Za pozornosť stojí, že tu NDS začala v roku 2018 s výkupom pozemkov mimoriadne ešte pred dodaním DSP, dokonca aj pred zakontrahovaním tohto stupňa dokumentácie (štandardne sa výkupy realizujú až po spresnení záberov v ráci DSP).
8/2023
(+26)
32
18. - 21.
8/2021
D1
10,6 km
8
D1 západ
216 mil. €
62 652
.
.
.
1
1
10/2019
Termíny sú dosiahnuteľné, no aktuálne nepokračujúca príprava ich splnenie ohrozuje.
 8/2024
(+13)
33
18. - 21.
8/2021
R1
2,7 km
4
R1 BB - RK
62 mil. €
16 268
3
Aj keď NDS deklaruje (nereálne) blízke lehoty výstavby a sprevádzkovania predĺženia R1 z BB do RK, v skutočnosti súčasnú cestu cez Donovaly i mesto Ružomberok odľahčí skôr kompletizácia diaľnice D1. Tá presmeruje väčšinu z východo-západného tranzitu z aktuálne obľúbenej trasy (R1 - Donovaly - D1) na výrazne predĺženú a do 10 rokov aj ucelenú diaľnicu D1.
3
11/2020
Termíny sú nereálne, nezohľadňujú ani minimálne trvanie zostávajúcich stupňov prípravy.
8/2023
(+8)
34
22.
12/2021
D3
4,0 km
4
D3 Kysuce
103 mil. €
15 053
2
Vyše 15 tisíc vozidiel, z toho 3,8-tisíca ťažkých, znamená pre tunel Horelica pri Čadci o polovicu vyššie zaťaženie v porovnaní s tunelom Branisko (majú v prevádzke rovnako iba jednu tunelovú rúru). Celkovo však nepatrí do kategórie najviac naliehavých stavieb NDS. Časté priebežné uzatváranie tunela v dôsledku kolón totiž viac než s chýbajúcou druhou rúrou súvisí s križovatkami iba kilometer za tunelom, kde sa tvoria kolóny siahajúce až do tunela. Po otvorení nasledujúceho úseku v závere roka 2020 by sa situácia mala citeľne zlepšiť, no dostavba na plný profil bude cca do 10 rokov aj tak potrebná.
2
6/2020
Termíny sú splniteľné - ak sa výrazne zvýši profesionalita riadenia NDS a politici prestanú plytvať kapacitami a zdrojmi na menej potrebné či predražené projekty v iných regiónoch
12/2024
(+6)
35
23. - 24.
2/2022
D3
11,2 km
4
D3 Kysuce
416 mil. €
13 886 - 21 743
1
Týmto úsekom prechádza už takmer 22 tisíc vozidiel denne, z toho 3,4 tisíca ťažkých (nad 3,5 tony). To prevyšuje kapacitu dvojpruhovej cesty, neprimerane zaťažuje dotknuté obce a denne spôsobuje výrazné zdržania. Po otvorení nového úseku D3 Svrčinovec - štátna hranica SR/PR v roku 2017 a kritického úseku z Čadce po Svrčinovec v závere roku 2020 stúpne atraktivita tohto ťahu ďešte viac. S ňou sa zväčší aj dĺžka kolón a každodenných zdržaní na križovatke pri Kysuckom Novom Meste a obci Radoľa.
1
10/2021
Termíny sú reálne, ak vedenia ministerstva dopravy i NDS konečne pristúpia k tomuto úseku ako k najvyššej priorite spomedzi doteraz nezačatých úsekov (spolu s D1 Turany - Hubová). Žiaľ, stratené roky 2012 až 2016, kedy sa NDS s prípravou tejto stavby takmer nepohla z miesta, sa už dobehnúť nedajú.
 2/2025
(+11)
36
23. - 24.
2/2022
R7
9,5 km
4
R7 západ
135 mil. €
6 403 - 9 478
4
4
Termíny sú úplne nereálne, nezohľadňujú reálne trvanie zostávajúcich stupňov prípravy a už vôbec nie fakt, že NDS má desiatky potrebnejších projektov, ktoré by mala realizovať skôr.
8/2026
(+9)
37
25. - 26.
3/2022
D1
3,8 km
2
D1 sever
56 mil. €
10 312
3
5
4/2021
Takmer ukončená príprava by umožňovala aj skoršiu výstavbu, no prehnane nákladné riešenie (57 mil. € za 3,8 km dvojpruhovej cesty) už roky čaká v šuplíku na rozhodnutie hľadať menej nákladné možnosti riešenia. Inštitút stratégie MDV už v roku 2012 upozornil, že navrhnuté riešenie je nefinancovateľné. Keby zodpovední vtedy rozhodli objednať nové posúdenie variantov a projektovanie preložky v parametroch cesty I. triedy, mohlo byť nové, financovateľné riešenie už pripravené na realizáciu. Keďže nové riešenie sa doteraz neposúdilo a neprojektuje, perspektíva výstavby sa výrazne vzďaľuje a ani aktuálne deklarované termíny nemusia byť dodržané. V premárnenom období boli za riadenie rozvoja dopravnej infraštruktúry najdlhšie zodpovední minister Ján Počiatek a štátny tajomník Viktor Stromček.
 3/2025
(+24)
38
25. - 26.
3/2022
R5
1,7 km
2
D3 Kysuce
54 mil. €
7 972
3
4
Termíny by sa dali stihnúť, keby išlo o prioritný úsek. Lenže po presmerovaní tranzitu do Poľska na nový úsek D3 Svrčinovec - Skalité - štátna hranica SR/PR citeľne odľahčená cesta do ČR (smer Jablunkov) kapacitne stačí. Keďže plánované riešenie krátkeho úseku R6 je technicky a finančne náročné, prednosť by mali dostať iné projekty s vyššou hodnotou za peniaze.
3/2025
39
27. - 28.
4/2022
R2
20,7 km
2
R2 stred
211 mil. €
6 969 - 10 726
3
4
2/2021
Termíny sú úplne nereálne, nezohľadňujú reálne trvanie zostávajúcich stupňov prípravy a už vôbec nie fakt, že NDS má desiatky potrebnejších projektov, ktoré by mala realizovať skôr.
4/2024
(+9)
40
27. - 28.
4/2022
R2
10,6 km
2
R2 stred
127 mil. €
6 412 - 8 112
3
4
2/2021
Termíny sú úplne nereálne, nezohľadňujú reálne trvanie zostávajúcich stupňov prípravy a už vôbec nie fakt, že NDS má desiatky potrebnejších projektov, ktoré by mala realizovať skôr.
4/2024
(+9)
41
29. - 30.
6/2022
R2
6,1 km
4
R2 západ
123 mil. €
12 157
2
3
3/2020
Termíny sú optimistické. Príprava zbytočne drahého riešenia v novej trase namiesto prestavby existujúcej cesty I. triedy na 4-pruh výrazne zvyšuje náklady, čo môže ohroziť financovateľnosť a odsunúť realizáciu tohto úseku. Vzhľadom k dopravnej záťaži tu 4-pruh je potrebný ale netreba k nemu zachovávať samostatnú cestu I. triedy. Navrhovaných 6-pruhov (2 na existujúcej ceste + 4 na novej rýchloceste) je zbytočný luxus.
6/2025
(+10)
42
29. - 30.
6/2022
R2
2,7 km
4
R2 západ
53 mil. €
12 862
2
3
2/2021
Termíny sú splniteľné, avšak uprednostnenie zbytočne drahého riešenia v novej trase namiesto rekonštrukcie a rozšírenia existujúcej cesty I. triedy na 4-pruh môže ohroziť financovateľnosť a odsunúť realizáciu tohto úseku.
6/2025
(+10)
43
31.
7/2022
D1
7,3 km
4
D1 sever
317 mil. €
10 359
3
Týmto úsekom prechádza cca 12 tisíc vozidiel, z toho dvetisíc ťažkých (nad 3,5 tony). Jestvujúca diaľnica v polovičnom profile kapacitne zvládne aj o polovicu vyššiu dopravnú záťaž. Vnímanie potreby dobudovania druhej rúry Braniska súvisí skôr s odstávkami tunela počas odstávok, čomu však nie je namieste prisudzovať rovnakú naliehavosť ako riešeniu iných úsekov, ktoré sú podobnou dopravou zaťažené celoročne.
3
6/2021
Termíny sú optimistické ale ešte splniteľné - ak sa výrazne zvýši profesionalita riadenia NDS a politici prestanú plytvať kapacitami a zdrojmi na menej potrebné či predražené projekty v iných regiónoch.
 1/2027
(-11)
44
32.
10/2022
R3
6,5 km
2
R3 juh
92 mil. €
6 706 - 9 733
2
2
8/2021
Termíny odzrkadľujú fakt, že ide o najviac potrebný úsek z celej R3 od Zvolena po Šahy. Žiaľ, sú úplne nereálne, nezohľadňujú ani minimálne trvanie zostávajúcich stupňov prípravy (tá je iba na začiatku).
10/2024
(+11)
45
33. - 37.
2/2023
R2
9,6 km
2
R2 západ
112 mil. €
8 634 - 11 116
3
2
10/2021
Termíny by sa dali stihnúť, keby išlo o prioritný úsek. Lenže nejde a reálny horizont výstavby je vzdialenejší. O koľko, to bude závisieť od schopnosti a vôle vládnych politikov a ich nominantov v NDS prestať plytvať zdrojmi na predražené projekty v iných regiónoch i na samotnej R2.
2/2026
(+9)
46
33. - 37.
2/2023
D1
19,9 km
6
D1 západ
277 mil. €
42 774 - 54 519
.
.
.
2
Rozšírenie tohto úseku na plnohodnotný 6-pruh (vrátane odstavných pruhov) je potrebné, ale menej naliehavé, ako rozšírenie viac zaťažených úsekov D1 od Bratislavy po Senec, resp. Blatné.
2
4/2022
Termíny sú reálne. Mohli byť podstatne skoršie, keby NDS nepremárnila 8 rokov projektovaním prehnane veľkorysého riešenia s 10 pruhmi (6 + 2 + 2) až po Trnavu, ktoré išlo do šuplíka, a tiež keby teraz oddelila rozšírenie odpočívadla Triblavina do samostatnej stavby a neodsúvala preň rozšírenie celých 20 km diaľnice.
 8/2027
(+6)
47
33. - 37.
2/2023
D4
12,4 km
4
D4 sever
771 mil. €
2
Naliehavosť dopravného problému tu netvorí tranzit ale vnútromestská doprava, resp. doprava s cieľom v Bratislave. Stav, keď doprava medzi východom a západom hlavného mesta preťažuje hneď dva mosty cez Dunaj, nie je dlhodobo udržateľný a vyžiada si riešenie. Východná a južná časť obchvatu Bratislavy, ktorá má vzniknuť v ramci PPP projektu D4R7, síce sčasti odbremení Prístavný most ale vôbec neodľahčí most Lafranconi, ktorý sa už blíži naplneniu kapacity.
4
Termíny sú úplne nereálne - tento úsek je iba na začiatku posudzovania vplyvov na životné prostredie, celú prípravu má pred sebou. Začatie výstavby v roku 2023 je teda vylúčené a ak sa potvrdí stavba v tejto trase, teda s tunelom až v dĺžke 11 km, nie je reálne ani skrátenie výstavby.
7/2029
(-8)
48
33. - 37.
2/2023
R3
4,9 km
2
R3 sever (Orava)
77 mil. €
2
2
11/2021
Termíny sú pesimistické, tento úsek je reálne a opodstatnené postaviť skôr. Avšak plytvanie zdrojmi a kapacitami na prípravu menej potrebných úsekov v iných regiónoch šancu na dokončenie v skoršom termíne zmenšuje.
2/2026
(+18)
49
33. - 37.
2/2023
R3
8,3 km
2
R3 sever (Orava)
201 mil. €
5 550 - 9 787
2
3
11/2021
Termíny sú splniteľné - ak sa výrazne zvýši profesionalita riadenia NDS a politici prestanú plytvať zdrojmi na menej potrebné a predražené projekty v iných regiónoch.
2/2026
(+18)
50
39.
5/2023
R2
11,5 km
2
R2 západ
235 mil. €
7 793
3
3
1/2022
Termíny by sa dali stihnúť, keby išlo o prioritný úsek. Lenže nejde a reálny horizont výstavby je vzdialenejší. O koľko, to bude závisieť od schopnosti a vôle vládnych politikov a ich nominantov v NDS prestať plytvať zdrojmi na predražené projekty v iných regiónoch i na samotnej R2.
5/2026
(0)
51
40.
8/2023
R4
4,0 km
4
R4 stred
102 mil. €
14 625
2
2
4/2022
Termíny sú splniteľné, ich naplnenie však bude závisieť od záujmu a schopnosti zodpovedných nájsť nákladovo prijateľné, a teda skôr financovateľné riešenie tejto i nadväzujúcich častí ťahu R4. A tiež od toho, kedy politici a ich nominanti v NDS skončia s plytvaním zdrojmi na predražovanie projektov v iných regiónoch.
8/2026
(+10)
52
41.
10/2023
R2
17,5 km
4
R2 stred
287 mil. €
12 819 - 29 988
2
2
8/2022
Termíny sú splniteľné, rizikom však zostáva nesúhlas niektorých zástupcov Sliača, ktorý s trasovaním popri kúpeľnom meste nesúhlasia.
10/2026
(+27)
53
42.
11/2023
D4
3,6 km
4
D4 sever
133 mil. €
5
Južné diaľničné prepojenie Bratislavy na Viedeň a rakúsku diaľničnú sieť má veľkú kapacitnú rezervu. Tomuto projektu teda chýba reálny problém, ktorý by mal riešiť.
5
Termíny by sa dali stihnúť, keby išlo o prioritný úsek. Lenže nejde a reálny horizont výstavby je podstatne vzdialenejší.
11/2026
(-21)
54
43. - 44.
12/2023
R4
6,5 km
2
R4 sever
105 mil. €
6 651 - 9 113
2
3
8/2022
Termíny sú splniteľné - ak sa výrazne zvýši profesionalita riadenia NDS a politici prestanú plytvať zdrojmi na menej potrebné a predražené projekty v iných regiónoch.
12/2026
(+3)
55
43. - 44.
12/2023
R4
7,0 km
2
R4 sever
97 mil. €
3 407 - 3 769
2
2
8/2022
Termíny sú splniteľné - ak sa výrazne zvýši profesionalita riadenia NDS a politici prestanú plytvať zdrojmi na menej potrebné a predražené projekty v iných regiónoch. Tento úsek je najpotrebnejší z celej R4 medzi Prešovom a hranicou s Poľskom, keďže má vyriešiť nevyhovujúcu a nebezpečnú cestu cez Šarišký Štiavnik, ktorá rýchlo degraduje pod záťažou veľkého počtu ťažkých vozidiel tranzitujúcich z Poľska na juh. Tento úsek by mal patriť medzi priority rezortu dopravy.
12/2026
(+3)
56
45. - 46.
1/2024
R1
14,9 km
4
R1 BB - RK
785 mil. €
8 140 - 13 204
2
Aj keď NDS deklaruje (nereálne) blízke lehoty výstavby a sprevádzkovania predĺženia R1 z BB do RK, v skutočnosti súčasnú cestu cez Donovaly odľahčí skôr kompletizácia diaľnice D1. Tá presmeruje väčšinu z východo-západného tranzitu z aktuálne obľúbenej trasy (R1 - Donovaly - D1) na výrazne predĺženú a do 10 rokov aj ucelenú diaľnicu D1.
3
10/2022
Termíny sú napriek výrazným posunom oproti roku 2017 stále nereálne. Nezohľadňujú otáznu environmentálnu priechodnosť stavby a jej vysoko pravdepodobnú nefinancovateľnosť. Dokonca aj keby uvedené riziká nemala, nerešpektujú ani časovú náročnosť výstavby dvoch tunelov i povrchových úsekov diaľnice v ochrannom pásme národného parku Nízke Tatry.
1/2027
(+33)
57
45. - 46.
1/2024
R3
4,8 km
2
R3 juh
67 mil. €
9 492 - 10 279
3
2
11/2022
Termíny sú úplne nereálne, nezohľadňujú reálne trvanie zostávajúcich stupňov prípravy a už vôbec nie fakt, že NDS má desiatky potrebnejších projektov, ktoré by mala realizovať skôr.
1/2026
(+4)
58
47.
5/2024
R1
4,6 km
4
R1 BB - RK
100 mil. €
11 611
3
Aj keď NDS deklaruje (nereálne) blízke lehoty výstavby a sprevádzkovania predĺženia R1 z BB do RK, v skutočnosti súčasnú cestu cez Donovaly i mesto Ružomberok odľahčí skôr kompletizácia diaľnice D1. Tá presmeruje väčšinu z východo-západného tranzitu z aktuálne obľúbenej trasy (R1 - Donovaly - D1) na výrazne predĺženú a do 10 rokov aj ucelenú diaľnicu D1.
3
3/2024
Termíny sú nereálne, nezohľadňujú pravdepodobné trvanie zostávajúcich stupňov prípravy.
5/2026
(+14)
59
48.
7/2024
R3
52,5 km
2
R3 juh
611 mil. €
3 247 - 11 434
4
4
4/2023
Termíny sú úplne nereálne, nezohľadňujú reálne trvanie zostávajúcich stupňov prípravy (tá je iba na začiatku). A ignorujú fakt, že NDS má desiatky potrebnejších projektov, ktoré by mala realizovať skôr. Reálny horizont výstavby súvislej R3 od Zvolena až po Šahy je oveľa vzdialenejší. O koľko, to bude závisieť od záujmu a schopnosti zodpovedných nájsť nákladovo prijateľné, a teda skôr financovateľné riešenie tejto časti ťahu R3. A tiež od toho, kedy politici a ich nominanti v NDS skončia plytvaním zdrojmi na predražovanie projektov v iných regiónoch.
7/2027
(+5)
60
49.
10/2024
R2
18,0 km
2
R2 východ
171 mil. €
10 140 - 11 010
4
4
5/2023
Termíny by sa dali stihnúť, keby išlo o prioritný úsek. Lenže nejde. NDS má desiatky potrebnejších projektov a reálny horizont výstavby je tu oveľa vzdialenejší.
10/2027
(+7)
61
50.
12/2024
R2
7,8 km
2
R2 východ
75 mil. €
5 587
5
4
7/2023
Termíny by sa dali stihnúť, keby išlo o prioritný úsek. Lenže nejde. Väčšina plánovaných úsekov rýchlociest na Slovensku je potrebnejších ako tento úsek, realizácia pred rokom 2040 je nepravdepodobná.
12/2027
(+10)
62
51.
1/2025
R4
7,9 km
2
R4 sever
127 mil. €
2 552 - 2 737
4
3
8/2023
Termíny by sa dali stihnúť, keby išlo o prioritný úsek. Lenže nejde. NDS má desiatky potrebnejších projektov a reálny horizont výstavby je tu oveľa vzdialenejší.
1/2028
(+12)
63
52.
4/2025
R2
9,8 km
2
R2 východ
93 mil. €
6 452 - 10 032
5
5
11/2023
Termíny by sa dali stihnúť, keby išlo o prioritný úsek. Lenže nejde. Väčšina plánovaných úsekov rýchlociest na Slovensku je potrebnejších ako tento úsek, realizácia pred rokom 2040 je nepravdepodobná.
4/2028
(+14)
64
53.
5/2025
R2
14,0 km
2
R2 východ
117 mil. €
5 809 - 8 826
5
4
1/2024
Termíny by sa dali stihnúť, keby išlo o prioritný úsek. Lenže nejde. NDS má desiatky oveľa potrebnejších projektov, realizácia tohto úseku pred rokom 2035 je nepravdepodobná.
6/2028
(+15)
65
54.
6/2025
R2
18,0 km
2
R2 východ
175 mil. €
5 189 - 6 389
5
5
1/2024
Termíny by sa dali stihnúť, keby išlo o prioritný úsek. Lenže nejde. Väčšina plánovaných úsekov rýchlociest na Slovensku je potrebnejších ako tento úsek, realizácia pred rokom 2040 je nepravdepodobná.
6/2028
(+14)
66
55. - 57.
7/2025
R4
8,0 km
2
R4 sever
132 mil. €
5 814 - 7 518
4
3
2/2024
Termíny sú optimistické ale dali by sa stihnúť, keby išlo o prioritný úsek. NDS má mnoho potrebnejších projektov a reálny horizont výstavby je tu zrejme vzdialenejší. O koľko, to bude závisieť od záujmu a schopnosti zodpovedných v NDS nájsť nákladovo prijateľné, a teda skôr financovateľné riešenie tejto časti ťahu R4. A tiež od toho, kedy politici a ich nominanti v NDS skončia plytvaním zdrojmi na predražovanie projektov v iných regiónoch.
7/2028
(+15)
67
55. - 57.
7/2025
R4
7,5 km
2
R4 sever
123 mil. €
3 769 - 3 897
3
3
2/2024
Termíny sú optimistické ale dali by sa stihnúť, keby išlo o prioritný úsek. NDS má mnoho potrebnejších projektov a reálny horizont výstavby je tu zrejme vzdialenejší. O koľko, to bude závisieť od záujmu a schopnosti zodpovedných v NDS nájsť nákladovo prijateľné, a teda skôr financovateľné riešenie tejto časti ťahu R4. A tiež od toho, kedy politici a ich nominanti v NDS skončia plytvaním zdrojmi na predražovanie projektov v iných regiónoch.
7/2028
(+15)
68
55. - 57.
7/2025
R4
6,0 km
2
R4 sever
100 mil. €
3 782 - 6 302
4
3
2/2024
Termíny sú optimistické ale dali by sa stihnúť, keby išlo o prioritný úsek. NDS má mnoho potrebnejších projektov a reálny horizont výstavby je tu zrejme vzdialenejší. O koľko, to bude závisieť od záujmu a schopnosti zodpovedných v NDS nájsť nákladovo prijateľné, a teda skôr financovateľné riešenie tejto časti ťahu R4. A tiež od toho, kedy politici a ich nominanti v NDS skončia plytvaním zdrojmi na predražovanie projektov v iných regiónoch.
7/2028
(+15)
69
58. - 59.
9/2025
R1
11,5 km
4
R1 BB - RK
406 mil. €
7 784
4
Aj keď NDS deklaruje (nereálne) blízke lehoty výstavby a sprevádzkovania predĺženia R1 z BB do RK, v skutočnosti súčasnú cestu cez Donovaly odľahčí skôr kompletizácia diaľnice D1. Tá presmeruje väčšinu z východo-západného tranzitu z aktuálne obľúbenej trasy (R1 - Donovaly - D1) na výrazne predĺženú a do 10 rokov aj ucelenú diaľnicu D1.
4
7/2024
Termíny sú napriek výrazným posunom oproti roku 2017 stále nereálne. Environmentálna priechodnosť stavby je neistá, financovateľnosť nepravdepodobná. Dokonca aj keby uvedené riziká nemala, oficiálne uvádzané termíny nerešpektujú ani časovú náročnosť výstavby troch krátkych tunelov i povrchových úsekov diaľnice v ochrannom pásme nárorného parku Nízke Tatry.
10/2027
(+54)
70
58. - 59.
9/2025
R1
9,5 km
4
R1 BB - RK
340 mil. €
9 704 - 13 715
4
Aj keď NDS deklaruje (nereálne) blízke lehoty výstavby a sprevádzkovania predĺženia R1 z BB do RK, v skutočnosti súčasnú cestu cez Donovaly odľahčí skôr kompletizácia diaľnice D1. Tá presmeruje väčšinu z východo-západného tranzitu z aktuálne obľúbenej trasy (R1 - Donovaly - D1) na výrazne predĺženú a do 10 rokov aj ucelenú diaľnicu D1, preto môže byť ambícia spájať B. Bystricu s Ružomberkom prehnane ambiciózna.
4
7/2024
Termíny sú napriek výrazným posunom oproti roku 2017 stále nereálne. Dopravný význam úseku je malý, financovateľnosť drahej stavby nepravdepodobná. Dokonca aj keby uvedené riziká nemala, oficiálne uvádzané termíny nerešpektujú ani časovú náročnosť výstavby tunela, ktorý je plánovaný aj na tomto úseku.
10/2027
(+54)
71
60. - 61.
1/2026
R3
14,0 km
4
R3 stred (Turiec)
191 mil. €
14 233 - 18 874
3
3
10/2024
Termíny sú splniteľné - ak sa výrazne zvýši profesionalita riadenia NDS a politici prestanú plytvať zdrojmi na predražené projekty v iných regiónoch.
1/2029
(+19)
72
62. - 71.
11/2026
D1
12,6 km
4
D1 východ
418 mil. €
9 503 - 9 802
3
Týmto úsekom prechádza do 10 tisíc vozidiel denne, z toho sotva tisíc ťažkých (nad 3,5 tony). Jestvujúca cesta I. triedy aj vďaka pruhom pre pomalé vozidlá v stúpaní na horský priechod Dargov kapacitne zvládne aj podstatne vyššiu dopravnú záťaž
3
6/2025
Termíny sú optimistické. Ak sa potvrdí riešenie s tunelom Dargov až v dĺžke 4 km, určite si vyžiada dlhšiu lehotu výstavby ako 3 roky, s ktorými kalkuluje NDS. A tiež náklady na úrovni, ktorá obhájiteľnosť projektu ohrozí a teda aj začiatok realizáciu odsunie.
11/2029
(+14)
73
62. - 71.
11/2026
D1
18,2 km
4
D1 východ
191 mil. €
6 207 - 8 525
3
Týmto úsekom prechádza 6-až 9-tisíc vozidiel denne, z toho sotva tisíc ťažkých (nad 3,5 tony). Jestvujúca cesta I. triedy kapacitne zvládne aj podstatne vyššiu dopravnú záťaž
2
6/2025
Termíny sú optimistické ale splniteľné - ak sa výrazne zvýši profesionalita riadenia NDS a politici vo vedení ministerstva dopravy prestanú plytvať kapacitami a zdrojmi na menej potrebné či predražené projekty v iných regiónoch.
11/2029
(+14)
74
62. - 71.
11/2026
R6
11,3 km
2
R6 Púchov - ČR
142 mil. €
7 234
4
3
9/2025
Termíny by sa dali stihnúť, keby išlo o prioritný úsek. Lenže nejde. NDS má desiatky potrebnejších projektov a reálny horizont výstavby je tu zrejme vzdialenejší. O koľko, to bude závisieť od záujmu ČR dotiahnuť nadväzujúcu rýchlostnú cestu až po hranicu so Slovenskom a reálneho horizontu jej dokončenia. A tiež od profesionality riadenia NDS, schopnosti a záujmu zastaviť plytvanie zdrojmi na predražované projekty.
11/2029
(+7)
75
62. - 71.
11/2026
D1
15,8 km
4
D1 východ
138 mil. €
4 033 - 8 369
4
Jednotlivými úsekmi cesty I. triedy tu prechádza 4-až 8-tisíc vozidiel denne, z toho do 600 ťažkých (nad 3,5 tony). Výstavba diaľnice tu ešte dlho nebude opodstatnená
3
6/2025
Termíny sú optimistické ale splniteľné - ak sa výrazne zvýši profesionalita riadenia NDS a politici vo vedení ministerstva dopravy prestanú plytvať kapacitami a zdrojmi na menej potrebné či predražené projekty v iných regiónoch. Za Michalovcami bude diaľnica nadlho postačovať v polovičnom profile, výstavba 4-pruhu nebude opodstatnená.
11/2029
(+11)
76
62. - 71.
11/2026
D1
12,1 km
4
D1 východ
162 mil. €
10 444 - 14 783
3
Týmto úsekom prechádza vyše 10-tisíc, najbližšie k Michalovciam až takmer 15-tisíc vodiel denne. Vďaka nízkemu podielu ťažkých vozidiel (menej ako tisícka nad 3,5 tony) jestvujúca cesta I. triedy zatiaľ kapacitne postačuje
2
6/2025
Termíny sú optimistické ale splniteľné - ak sa výrazne zvýši profesionalita riadenia NDS a politici vo vedení ministerstva dopravy prestanú plytvať kapacitami a zdrojmi na menej potrebné či predražené projekty v iných regiónoch.
11/2029
(+11)
77
62. - 71.
11/2026
D1
15,5 km
4
D1 východ
135 mil. €
1 698 - 6 812
4
Veľmi nízka dopravná záťaž na prihraničnom úseku znamená, že výstavba diaľnice tu ešte dlho nebude opodstatnená a aj vo vzdialenom horizonte má zmysel uvažovať iba s 2-pruhovým riešením
3
6/2025
Termíny sú optimistické ale splniteľné - ak sa výrazne zvýši profesionalita riadenia NDS a politici vo vedení ministerstva dopravy prestanú plytvať kapacitami a zdrojmi na menej potrebné či predražené projekty v iných regiónoch. Za Michalovcami bude diaľnica nadlho postačovať v polovičnom profile, výstavba 4-pruhu nebude opodstatnená.
11/2029
(+11)
78
62. - 71.
11/2026
R6
11,0 km
2
R6 Púchov - ČR
190 mil. €
2 561 - 5 054
4
3
9/2025
Termíny by sa dali stihnúť, keby išlo o prioritný úsek. Lenže nejde. NDS má desiatky potrebnejších projektov a reálny horizont výstavby je tu určite vzdialenejší. O koľko, to bude závisieť od záujmu ČR dotiahnuť nadväzujúcu rýchlostnú cestu až po hranicu so Slovenskom a reálneho horizontu jej dokončenia. A tiež od profesionality riadenia NDS, schopnosti a záujmu zastaviť plytvanie zdrojmi na predražované projekty.
11/2029
(+7)
79
62. - 71.
11/2027
R3
10,4 km
2
R3 sever (Orava)
243 mil. €
7 211
4
4
8/2026
Termíny by sa dali stihnúť, keby išlo o prioritný úsek. Lenže nejde. NDS má desiatky potrebnejších projektov v iných regiónoch i na Orave, reálny horizont výstavby je tu oveľa vzdialenejší.
11/2030
(+17)
80
62. - 71.
11/2027
R3
6,7 km
2
R3 sever (Orava)
251 mil. €
8 973 - 10 745
3
5
8/2026
Termíny by sa dali stihnúť, keby išlo o prioritný úsek. Lenže nejde. NDS má desiatky potrebnejších projektov v iných regiónoch i na Orave, reálny horizont výstavby je tu oveľa vzdialenejší.
11/2030
(+45)
81
62. - 71.
11/2027
R3
1,9 km
2
R3 sever (Orava)
31 mil. €
5 586
2
2
8/2026
Termíny sú reálne, dokonca neskoršie ako sa dajú dosiahnuť pri dobre riadenej príprave. Ak by sa zvýšila profesionalita riadenia NDS a politici prestali plytvať zdrojmi na predražené projekty v iných regiónoch, tento krátky úsek by sa dal (a mal) dokončiť súčasne s úsekmi od Sedliackej Dubovej po Nižnú, čím by sa naraz vyriešili zostávajúce výrazne nevyhovujúce úseky cestného čahu na Orave (existujúce úseky od Dolného Kubína po D1 majú oveľa lepšie parametre).
11/2030
(+45)
82
72. - 73.
2/2029
D2
6,9 km
6
D2 Záhorie
106 mil. €
5
Napriek vysokému podielu ťažkej dopravy tu 4-pruhová diaľnica má ešte veľkú kapacitnú rezervu a príprava rozšírenia je neopodstatnená. NDS by mala skôr pripracovať rozšírenie krátkeho úseku D2 na vstupe do Bratislavy od križovatky Lamač po križovatku Polianky, kde sa 4-pruhová diaľnica už blíži naplneniu kapacity.
5
8/2027
Termíny sú nereálne, 4-pruhová diaľnica na Záhorí má ešte veľkú kapacitnú rezervu a príprava rozšírenia bude ešte dlho neopodstatnená. NDS by mala skôr pripracovať rozšírenie krátkeho úseku D2 na vstupe do Bratislavy od križovatky Lamač po križovatku Polianky, kde sa 4-pruhová diaľnica už blíži naplneniu kapacity.
2/2032
(+27)
83
72. - 73.
2/2029
R8
54,9 km
4
R8
1 020 mil. €
4 151 - 11 477
3
5
9/2027
Rýchlostná cesta v tejto trase nemá opodstatnenie. Dopravne primeranejším riešením je tu preložka cesty I. triedy - tá súčasná totiž vedie takmer súvislo naprieč obcami. Takéto riešenie by bolo lacnejšie, skôr realizovateľné a trvalo postačujúce na dopravnú obsluhu územia od Nitry až po Partizánske. Rýchlocestu R8 treba vypustiť z plánovanej siete, pretože v skutočnosti odďaľuje hľadanie primeranejšieho riešenia, ktoré tento región potrebuje.
2/2034
84
74.
5/2029
D2
8,5 km
6
D2 Záhorie
90 mil. €
32 968
.
.
.
5
Napriek vysokému podielu ťažkej dopravy tu 4-pruhová diaľnica má ešte veľkú kapacitnú rezervu a príprava rozšírenia je neopodstatnená.
5
10/2027
Termíny sú nereálne, 4-pruhová diaľnica na Záhorí má ešte veľkú kapacitnú rezervu a príprava rozšírenia bude ešte dlho neopodstatnená. NDS by mala skôr pripracovať rozšírenie krátkeho úseku D2 na vstupe do Bratislavy od križovatky Lamač po križovatku Polianky, kde sa 4-pruhová diaľnica už blíži naplneniu kapacity.
5/2032
(+26)
85
75. - 76.
6/2030
R3
14,0 km
2
R3 stred (Turiec)
305 mil. €
4
3
8/2028
Termíny sú splniteľné - ak sa výrazne zvýši profesionalita riadenia NDS a politici prestanú plytvať zdrojmi na predražené projekty v iných regiónoch.
6/2033
(+21)
86
75. - 76.
6/2030
R2
49,0 km
2
R2 západ
662 mil. €
5 762 - 14 648
4
Z tohto úseku bude potrebná iba časť medzi Handlovou a Žiarom nad Hronom, aj to až spolu s prepojením medzi Handlovou a Turčianskou dolinou (R3 Ráztočno - Horná Štubňa).
4
8/2028
Termíny by sa dali stihnúť, keby išlo o prioritný úsek. Lenže ani zďaleka nejde, nie je na to dôvod. Reálny horizont výstavby i uvedenia do prevádzky je teda oveľa vzdialenejší. O koľko, to bude závisieť od schopnosti a vôle politikov a ich nominantov v NDS prestať plytvať zdrojmi na predražené projekty v iných regiónoch i na samotnej R2.
6/2033
(+21)
87
77. - 82.
po 2040
R1
42,1 km
4
R1 západ
631 mil. €
5 713 - 13 545
5
Po rozšírení diaľnice D1 po Trnavu na 6-pruh nová súbežná 4-pruhová rýchlocesta veľmi dlho nebude potrebná.
5
88
77. - 82.
po 2040
R7
29,2 km
2
R7 stred
230 mil. €
2 156 - 6 890
5
5
Rýchlostná cesta v tejto trase nie je reálna ani po roku 2040, pretože ju z dopravného hľadiska netreba. Namiesto toho treba riešiť riadnu údržbu existujúcich ciest I. triedy, ktorých problémom v danom území nie je ani nebude kapacita (tá s veľkou rezervou stačí aj po roku 2040), ale zlá kvalita vozovky (tá problém už je a dá sa riešiť oveľa skôr a lacnejšie).
po 2040
(0)
89
77. - 82.
po 2040
R3
10,3 km
2
R3 stred (Turiec)
92 mil. €
5 098 - 5 557
5
2
Termín je realistický a primeraný.
po 2040
90
77. - 82.
po 2040
D3
3,1 km
4
D3 Kysuce
68 mil. €
5 420 - 8 693
5
Ide o jednu z najmenej potrebných stavieb NDS. V roku 2017 otvorený polovičný profil diaľnice na tomto úseku bude postačovať najmenej niekoľko desaťročí.
5
Polovičný profil diaľnice na tomto úseku bude postačovať viacero desaťročí. Je nepochopiteľné, že NDS na prípravu nepotrebného rozšírenia na 4-pruh minula predčasne už vyše 1,3 milióna eur.
po 2040
91
77. - 82.
po 2040
R7
32,8 km
2
R7 stred
367 mil. €
2 228 - 6 331
5
5
Rýchlostná cesta v tejto trase nie je reálna ani po roku 2040, pretože ju z dopravného hľadiska netreba. Namiesto toho treba riešiť riadnu údržbu existujúcich ciest I. triedy, ktorých problémom v danom území nie je ani nebude kapacita (tá s veľkou rezervou stačí aj po roku 2040), ale zlá kvalita vozovky (tá problém už je a dá sa riešiť oveľa skôr a lacnejšie).
po 2040
(0)
92
77. - 82.
po 2040
R7
71,3 km
2
R7 stred
553 mil. €
1 065 - 4 239
5
5
Rýchlostná cesta v tejto trase nie je reálna ani po roku 2040, pretože ju z dopravného hľadiska netreba. Namiesto toho treba riešiť riadnu údržbu existujúcich ciest I. triedy, ktorých problémom v danom území nie je ani nebude kapacita (tá s veľkou rezervou stačí aj po roku 2040), ale zlá kvalita vozovky (tá problém už je a dá sa riešiť oveľa skôr a lacnejšie).
po 2040
(0)
 
 
 
 
 
92 úsekov
1 163,7 km
2 - 8
19 999 mil. €
1 065 - 93 344
2,9
3,0
12/2019 - po 2040
Dátum najnovšej aktualizácie databázy: 11/2018

Legenda

 Po prechode myšou sa zobrazia podrobnejšie informácie o úseku alebo hodnote, ku ktorým patria
Intenzita dopravy na súčasnej ceste
Celková intenzita dopravy na existujúcej ceste v roku 2015
Ťažké nákladné vozidlá
Stredne ťažké nákladné vozidlá
Ľahké nákladné vozidlá
Osobné vozidlá
Fázy prípravy
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
jednotlivé fázy priebehu prípravy
 
Nezačatá fáza
 
Práve prebiehajúca fáza
 
Hotová fáza
 
 
Fáza na opakovanie

jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku